Derde verslag! - Reisverslag uit Ashburton, Nieuw Zeeland van Corstiaan Hollander - WaarBenJij.nu Derde verslag! - Reisverslag uit Ashburton, Nieuw Zeeland van Corstiaan Hollander - WaarBenJij.nu

Derde verslag!

Door: Corsssss

Blijf op de hoogte en volg Corstiaan

27 Juni 2014 | Nieuw Zeeland, Ashburton

Hallo familie en vrienden!

Leuk dat jullie weer even de tijd hebben genomen om mijn derde verslagje te lezen!

17 en 18 juni waren mijn eerste vrije dagen op de farm. Even tijd om een wasje te draaien en een boodschapje te doen… Ja, dat laatste viel niet mee, omdat het eerst volgende stadje op 25 minuten afstand ligt en ik nog geen auto had!! Gelukkig zag ik de 2ic (second in charge) nog en hij heeft mij vervolgens naar het stadje gebracht.

Tijdens de oriëntatieweek hebben ze ons wel wat auto’s laten zien, maar daar stond niet bij wat ik zocht. In de week na mijn vrije dagen zag ik een mooie Toyota staan. Deze stond langs de weg naar de run-off, waar ik dus iedere dag langs kom. Ik heb gelijk contact gezocht met de eigenaar en een proefrit gemaakt. Hij zag er nog erg goed uit en reed als een echte Toyota, goed dus :). Na wat onderhandelingen zijn we het eens geworden over de prijs en heb ik hem gekocht! Wat is dat heerlijk om niet meer afhankelijk te zijn van anderen om naar de stad te gaan.

Naast iedere dag de koeien te voeren hebben ik en Matt (2ic) nog wat hekwerk gerepareerd. Hij was erg tevreden over mijn vaardigheden in het afrasteren.
Dus bedankt pa Kees voor je wijze lessen (op de boerderij) in Nederland, ik heb er hier echt iedere dag profijt van!

Dan nog even wat educatiefs :)

Het Nieuw-Zeelandse systeem van melkkoeien houden, zorgt ervoor dat alle koeien in dezelfde cyclus zitten. Zo worden ze op het zelfde moment drachtig gemaakt, krijgen ze allemaal tegelijk een kalfje (lente) en gaan ze in dezelfde periode met zwangerschapsverlof (6-7 weken voordat ze kalven).
Dit zorgt voor enorme pieken in het werk met 1060 koeien op de farm. Daar staat wel tegenover dat tijdens hun zwangerschapsverlof wij ook even rustig aan kunnen doen. Kunnen we energie op doen voor als er straks wel 40 kalfjes per dag geboren kunnen worden!

En ik kan u dan ook met blijdschap mededelen dat het seizoen begonnen is met de geboorte van het eerste kalfje op 25-06-2014. Ik heb t kalfje Suusje genoemd, omdat het geboren is op de verjaardag van mijn zus Suzanne! Het gezonde kalfje kwam wel wat vroeg in het seizoen, dus het duurt nog even voordat de volgende kalfjes geboren zullen worden.

Bekijk de foto’s als je nieuwsgierig bent naar het eerstgeboren kalfje en natúúrlijk naar mijn auto!

Groetjes, Cors

  • 27 Juni 2014 - 08:21

    Pieter:

    Leuk om weer wat te lezen Corstiaan!
    Ben echt benieuwd als al die andere kalfjes geboren gaan worden. Dat zal wel een drukte worden dan!

    Groeten!

  • 27 Juni 2014 - 10:36

    Gerard.S :

    Leuk te lezen Cors

  • 27 Juni 2014 - 11:11

    Mario:

    Erg leuk om je ervaringen te lezen Suc7

  • 27 Juni 2014 - 16:40

    Pieter Den Hollander:

    Hoi Corstiaan!
    Mooie auto zeg, alleen zit het stuur aan de verkeerde kant!! haha
    Ze rijden ook John Deern in New Zeeland!
    Heb je die villa op de achtergrond ook inmiddels aangekocht?
    Leuk kalf overigens is het een stiertje of vaarsje?

  • 27 Juni 2014 - 19:38

    Ma:

    Lieve Cors,
    Wij zijn natuurlijk op de hoogte van alle gebeurtenissen, maar de manier waarop je dat beschrijft is geweldig leuk!!!! Ben trots op je!!
    Dikke kus!!!

  • 27 Juni 2014 - 22:17

    Corrien:

    Wauw Cors,
    Even een wasje gedraaid en een auto gekocht.. Maar goed, je wist waarschijnlijk wel al wat je wilde?
    Rijden ze daar dan ook op links? Zal even wennen zijn wellicht..
    Blijft Suusje op het bedrijf, of wordt ze doorverkocht? Zou wel bijzonder zijn als je haar kunt volgen.
    Stoer dat je je vader de eer geeft van je vaardigheden!
    Groetjes van ons allen

  • 27 Juni 2014 - 22:56

    Corstiaan Den Hollander:

    @ Pieter: Ja, ik ben ook heel erg benieuwd!

    @Gerard: Leuk dat je mijn verslagje ook gelezen hebt neef, wanneer kom je langs?

    @Mario: Leuk dat u mijn verslagen ook leest! Ik kijk de foto's uit de U.S. met regelmaat terug!

    @Oom Pieter: Ja dat was eventjes wennen met bochten nemen enzo. En ik ben maar wat blij met die John Deeres! Die villa heb ik al in mijn beheer!

    @Ma: Bedankt lief moedertje van me :)

    @Tante Corrien: Ik kwam de auto toevallig tegen en hij viel meteen in de smaak! Ze rijden hier inderdaad door Engelse invloeden links. Suusje blijft totdat ze geen melk meer krijgt (6/7 weken) op het bedrijf, gaat dan naar een opfokbedrijf en komt terug als ze drachtig is. Dan is ze ongeveer 24 maanden.

  • 28 Juni 2014 - 22:03

    Lydia Siegersma:

    Hoi Corstiaan,
    Voor het eerst je reisverslag gelezen, wat super fijn dat het goed gaat.
    Je auto, tja daar ben ik een beetje jaloers op en je villa in de vrije natuur hopen wij hier in Nederland te vinden. Wel leuk dat we elkaar via, via , via nog gesproken hebben hé.

    Groetjes Lydia

  • 29 Juni 2014 - 10:25

    Corstiaan Den Hollander:

    @ Tante Lydia: Wat leuk dat u mij nu ook volgt! Ja, ik vond het heel bijzonder om u zo even te horen en te spreken. Ik hoop dat jullie ook een mooi plekje mogen krijgen in het mooie vertrouwde Nederland!

  • 29 Juni 2014 - 21:55

    Oma Tonnekreek:

    Goedemorgen corstiaan. Oma is in gedachten bij je.dat gebeurd niet zo vaak
    zo vroeg in de morgen met jou praten. Vanaf nu gaan we je volgen
    op de ipad. Dikke kus van oma ''xxx

  • 30 Juni 2014 - 03:44

    Corstiaan Den Hollander:

    Hoi oma!

    Ja ik vond het ook wel heel erg leuk dat ik nu met u en oom Philip kan skypen! Heel erg leuk dat u m'n verslagjes nu ook leest!

    Dikke kus terug!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nieuw Zeeland, Ashburton

Corstiaan

Avontuur in Nieuw Zeeland voor twee jaar.

Actief sinds 19 Feb. 2012
Verslag gelezen: 516
Totaal aantal bezoekers 56888

Voorgaande reizen:

31 Mei 2014 - 31 Mei 2016

(Tweejarig) avontuur Nieuw Zeeland!

10 Maart 2012 - 19 Mei 2012

Stage Amerika

Landen bezocht: