Elfde verslag! - Reisverslag uit Ashburton, Nieuw Zeeland van Corstiaan Hollander - WaarBenJij.nu Elfde verslag! - Reisverslag uit Ashburton, Nieuw Zeeland van Corstiaan Hollander - WaarBenJij.nu

Elfde verslag!

Door: Cors

Blijf op de hoogte en volg Corstiaan

15 Augustus 2015 | Nieuw Zeeland, Ashburton

Goedemorgen Nederland!

Weer een heel tijdje geleden. Hierbij een update over mijn nieuwe baan en werkzaamheden op deze farm!

Zoals jullie misschien al wel weten ben ik naar een andere farm gegaan. Het klikte niet meer zo goed met mijn oude baas en ik was weer toe aan wat nieuws!
Na wat rondvragen en erover gesproken te hebben kwam Mark Dewhirst, een vriend uit de kerk, met een leuke baan bij een kennis van hem. De baan leek mij wel wat, een grote stap, maar wel een uitdaging! Erg aardige en vooruitstrevende mensen.

De meeste contracten eindigen en beginnen op 31 mei/ 1 juli.
Dit noemt men hier ook wel Gipsyday: zigeunerdag. Iedereen is aan het verhuizen en alle verhuizende sharemilkers verplaatsen hun koeien naar een andere farm. Een drukte van jewelste. Duizenden koeien die in groepen van 500 tot bijna 1000 over de weg naar hun nieuwe verblijfplaats of wintergrazing geleid worden.

Nu werk ik op een 500 stuks groot melkveebedrijf, de helft kleiner dan waar ik vorig jaar mee werkte.
Een groot deel van de winter, waarin de koeien geen melk geven, was erg rustig. Een soort vakantie om eens goed uit te rusten voordat het seizoen weer losbarstte. Inmiddels is het seizoen weer in volle gang.

We zitten nu midden in 'calving'. Alle koeien krijgen weer tegelijk een kalf, zodat hun piek in productie gelijk loopt met de piek van de grasgroei in de lente. Ook wel seizoensgebonden afkalven genoemd.
Ik run de melkstal met een assistant en de eigenaar voert de kalfjes samen met zijn vrouw en dochter. Als alle koeien gekalfd hebben zal ik ook het voeren van de koeien voor mijn rekening nemen.

Er worden nu per dag 10-20 kalfjes geboren. Deze halen we met de quad en trailer iedere morgen uit de weide. De moeders worden ook uit de kudde gehaald. Die komen in de biestkudde (colostrumherd) waar ze voor de eerste keer gemolken worden. Deze dikke biestmelk (van levensbelang voor de kalfjes) wordt apart opgevangen en verstrekt aan de pasgeboren kalveren.

Verder geniet ik erg van het uitzicht op de bergen en het luxe huis.
Vorig jaar had ik de oceaan, met verbluffende zonsopkomsten. Nu heb ik uitzicht op de bergen waar de zon langs ondergaat.
Het is hier wel een stuk kouder dan mijn vorige farm. Dit komt omdat het landinwaarts erg oploopt, zonder dat je het doorhebt. We hebben last gehad van de vorst die de melkstal verschillende keren liet bevriezen en hebben we twee keer flink wat sneeuw gehad.

Ik ben ondertussen ook nog geïnterviewd door The Milkstory. Een organisatie die producent en consument dichter bij elkaar wilt brengen. Een link voor de geïnteresseerden die het nog niet gelezen hebben:
http://www.milkstory.nl/artikel/nieuw-zeeland-het-land-om-te-boeren-corstiaan

Dat was het weer voor nu.

Geniet nog van de zomer, voor je het weet komt hij weer mijn kant op! :)

Lieve groet, Cors





  • 15 Augustus 2015 - 08:32

    Janneke Van Bezooijen:

    Goeie avond Corstiaan
    Bedankt voor je verslag. Leuk om te lezen. En wat een schitterende foto's.
    Sterkte in de drukke tijd. Het klinkt allemaal wel interessant.
    Geniet er van.
    lieve groetjes van de Schans

  • 16 Augustus 2015 - 11:59

    Pieter Den Hollander:

    Mooi stukje Corstiaan!
    Ook in het artikel heb je het erg goed onder woorden gebracht!
    Volg je droom!
    Ben trots op je, en blijf je volgen!
    Oom Pieter


  • 16 September 2015 - 19:08

    Ma:

    He Cors,

    Weer een mooi verhaal!!
    De foto met de sporen van de sneeuw is ook prachtig, veel sneeuw!!
    Maken wij hier ook niet zoveel mee mee.
    Tot horens!
    Ma

  • 27 Oktober 2015 - 19:36

    Lydia Siegersma:

    Hoi Corstiaan,

    Samen met Peter hebben we een aantal foto's van jouw bekeken.
    Ze zijn prachtig!
    We gaan je wel een beetje missen hoor.
    Het ga je goed, liefs tante Lydia ,Peter, Christa, Daniel, Martin

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nieuw Zeeland, Ashburton

Corstiaan

Avontuur in Nieuw Zeeland voor twee jaar.

Actief sinds 19 Feb. 2012
Verslag gelezen: 3659
Totaal aantal bezoekers 56850

Voorgaande reizen:

31 Mei 2014 - 31 Mei 2016

(Tweejarig) avontuur Nieuw Zeeland!

10 Maart 2012 - 19 Mei 2012

Stage Amerika

Landen bezocht: