Zevende verslag! - Reisverslag uit Ashburton, Nieuw Zeeland van Corstiaan Hollander - WaarBenJij.nu Zevende verslag! - Reisverslag uit Ashburton, Nieuw Zeeland van Corstiaan Hollander - WaarBenJij.nu

Zevende verslag!

Door: Cors

Blijf op de hoogte en volg Corstiaan

23 September 2014 | Nieuw Zeeland, Ashburton

Hallo lieve familie en vrienden!

Het is een tijdje geleden dat ik wat van mij heb laten horen. Dus bij deze weer een update van mijn leven in het Nieuwe Zeeland!

Het kalverseizoen loopt bijna op zijn eind! Ik kan terug kijken op een paar drukke weken waarin meer dan 1000 kalfjes zijn geboren en op de groep met melkkoeien die snel groter werd.

En ik heb ook iets geks meegemaakt: een kalfje op het strand! De kalfjes worden hier gewoon in de wei geboren en de koeien stonden in een wei dat grenst aan de klif en oceaan. Het kalfje is waarschijnlijk door de afrastering gegaan en (gelukkig) via het pad naar beneden gelopen. Een val van de klif had hij niet overleeft! Toevallig vond de dochter van mijn baas het kalf toen ze met de hond op het strand ging wandelen! Ik ben meteen met de quad naar het strand gereden en heb het kalf naar de schuur gebracht.

Het groepje koeien dat nu nog moet kalven bestaat ongeveer uit 60 koeien en er worden ongeveer 4 kalfjes per dag geboren. Daar hebben we nu dus niet zoveel werk meer aan. Het meeste werk zit nu in het melken van de meer dan 1000 koeien! We melken ongeveer 3/3,5 uur per melkbeurt dus dat betekent minstens 7 uur per dag. Dat is bijna een werkdag op zichzelf, het melken, maar daarnaast moeten we de koeien ook nog voeren, behandelen en onderhoud plegen aan afrasteringen en machines.

Het melken is een continu proces en soms nogal eentonig, maar het hoort er nu eenmaal bij. ’s Ochtends duurt het melken iets langer omdat de koeien dan meer melk hebben. Dit komt omdat het interval tussen de melkbeurten ‘s nachts langer is dan het interval overdag. Zoals jullie misschien wel weten melken we met een carrousel. Dit is een groot rondraaiend platform waar de koeien zelf in- en uitstappen. Vanaf het moment dat de koe het platform opstapt tot het moment dat ze er weer vanaf stapt, zijn er ongeveer 8 minuten voorbij. In deze tijd moet de koe klaar zijn met melken. Als er een koe is die véél meer melk geeft dan de andere koeien, en er dus ook langer over doet om gemolken te worden, dan zorgen we ervoor dat ze nog een rondje meedraait.
De kuddes zijn inmiddels ook gesorteerd. De eerste kudde bestaat uit vaarzen die voor de eerste keer een kalfje hebben gekregen en uit de kleinere koeien. De tweede kudde bestaat uit grote oudere koeien. Dat verschil merk je dan ook wel tijdens het melken! De vaarzen zijn soms nog wat onwennig en willen daarom niet altijd gemolken worden. Ze trappen het melkstel dan regelmatig van hun uier af, best wel vervelend ;). De meeste oudere koeien daarentegen blijven rustig staan en soms hebben ze zelfs even hun ogen dicht tijdens t melken! Even een dutje doen, haha!

Naast het melken en het onderhoud zijn we ook begonnen met de irrigatie van de weilanden. Omdat de winter erg droog is geweest, zijn we genoodzaakt zo vroeg in het seizoen te beregenen. We hebben daarvoor een centerpivot en 5 rotorrainers.
De centerpivot staat op een vast punt en draait in een cirkel met een diameter van 700 meter, we kunnen precies instellen hoeveel millimeter we willen beregenen. Een erg mooi en groot apparaat dus. Voor de rest van het bedrijf gebruiken we rotorrainers. Dit is een machine met twee grote armen waar watersproeiers opzitten. Door de druk van het water gaat de rotorrainer ronddraaien en wordt het water, 100 meter breed, egaal verspreid. De rotorrainer gebruikt de ronddraaiende beweging ook om zichzelf op te winden en zich zo met een kabel vooruit te trekken, best een slim systeem! Iedere 24 uur moet zo’n rotorrainer verplaatst worden.

Van de week heb ik ook alle staarten van de koeien geschoren. Dit gebeurde tijdens het melken. De staarten van sommige koeien waren erg lang en er kan vuil in gaan zitten waardoor het uier vies wordt. Om dit te voorkomen worden alle staarten drie keer per jaar geschoren. Een heel werk en op het eind een hele grote berg koeienstaart!

Tot zover weer mijn verslagje, al had ik nog wel een paar kantjes kunnen typen! ;)
Super dat jullie weer even de tijd hebben genomen om mij te volgen!

Bekijk de foto’s voor:

- De rotorrainer
- De centerpivot
- De berg koeienstaarten
- Het verdwaalde kalfje
- Één van de drie groepen drinkende kalfjes

• 23 September 2014 - 14:00

Janneke Van Bezooijen:

Hoi-hoi-hoi Corstiaan

Het gaat nog steeds goed bij jullie lees ik wel. Bij jullie is de winter plaats aan het maken voor de lente. Nou hier heeft de zomer plaats gemaakt voor de herfst. Het is 's nachts al een stuk kouder en van lieverlee val het blad van de bomen. Verder heb ik niet zoveel nieuws , ik heb je pas gesproken. Lieve groetjes Arie en Janneke

• 23 September 2014 - 14:02

Leen Den Hollander:

Corstiaan,
    Wat een interessant 7e verslag.
    Ben bijna een beetje jaloers op jou, omdat je zulke mooie dingen meemaakt en daar ons ook van laat genieten!
    Begrijp dat het heel goed met je gaat en je daar in het Nieuwe Zeeland weer hele mooie dingen meemaakt.
    Daarin ben je bevoorrecht!

Leuk om te horen over een "Centerpivot" en een "Rotorrainer".
    Maar ook om de prachtige foto te zien waarbij 1 0 0 kallfjes gevoederd worden !

Hartelijk dank voor je info en ga zo door!
    Leen.

• 24 September 2014 - 11:39

Mario:

Leuk om te lezen dat het goed gaat daar downunder. Blijven je volgen.

• 30 September 2014 - 22:42

Bas Den Bakker:

Met interesse je verhaal tot nu toe gelezen. Er schuilt een goeie leraar in je. Ja de center-pivot zie je ook veel in de Ver. Staten in de droge Staten Uit het vliegtuig gezien kan je niet direct die cirkels thuisbrengen. Maar inmiddels weet ik het wel en zeker nu ik jouw duidelijke uitleg ook nog een keer krijg.......

Ik zie wel veel frisian holstein achtige typen koeien maar ook de zwarte die ik niet direct thuis kan brengen. Omdat het om de melk gaat werkt men misschien ook met jerseys. Misschien ook wel met vlees dieren omdat men alle kalfjes niet aanhoudt voor de melk en de meer bevleesden zijn dan misschien duurder en misschien kruist men dan ook vlees rassen, hoewel er dan weer geboorte moeilijkheden ontstaan.
    Het geboortefilmpje is prachtig en ongeveer iedere ned. boer zou er al vlug een touwtje omheen gedaan hebben. Hier zie je dat we niet te snel moeten ingrijpen als mens.... Uit deze holsteinachtige kwam een rood kalf, zonder vlekken, weer een kruising, kalf zeer weinig bespierd. groeten man!! Bas d Bakker uit de Klundert

• 01 Oktober 2014 - 11:08

Bas Den Bakker:

Op het filmpje zie je de vaars de vliezen oplikken en opeten. Dat doen ze bijna allen ook met de nageboorte (placenta). Men heeft mij verteld dat men op deze wijze het geboortespoor op de grond laat verdwijnen als ze in het wild leven. Het kalf zou anders een gemakkelijke prooi zijn voor belagers......B

• 09 Oktober 2014 - 10:10

Tanny En Bas Hollemans:

Hoi Corstiaan,
    Geweldig om te lezen hoe het daar allemaal gaat, maar wel hard werken .
    Heel leuk om de foto's te zien om een goed beeld te krijgen .

• 09 Oktober 2014 - 16:53

Pieter Den Hollander:

Hoi Corstiaan.

Ik heb je afgelopen zaterdag beloofd dat ik mijn lees achterstand in ging halen!
    Mijn complimenten voor je duidelijke uitleg!
    Absoluut leuk om te lezen hoe je dagbesteding is!

• 16 Oktober 2014 - 20:20

Corstiaan Den Hollander:

Leuk! Bedankt Bas!

Er zijn een paar Nederlanders die het hier aardig goed voor elkaar hebben!