Zesde verslag! - Reisverslag uit Ashburton, Nieuw Zeeland van Corstiaan Hollander - WaarBenJij.nu Zesde verslag! - Reisverslag uit Ashburton, Nieuw Zeeland van Corstiaan Hollander - WaarBenJij.nu

Zesde verslag!

Door: Cors

Blijf op de hoogte en volg Corstiaan

12 Augustus 2014 | Nieuw Zeeland, Ashburton

Goedemorgen familie en vrienden!

Hoe gaat het daar allemaal in De Nederlanden? Lekker vakantie aan het vieren en aan het genieten van het warme weer? Of zijn sommige van jullie ook alweer aan de bak?

Hier is het winter zoals jullie weten, maar de Nieuw-Zeelandse winter is zo slecht nog niet! ’s Ochtends wat fris, later op de dag soms wat bewolking maar meestal een lekker zonnetje.
Perfect weer op het afkalfseizoen in te gaan dus.

Een beschrijving van een dag op de farm:

’s Ochtends beginnen we met het melken van de kudde melkkoeien (05:00). In deze kudde zitten nu ongeveer 300 koeien. Dat betekent dat we meer dan genoeg melk hebben om te verkopen aan de fabriek. En dat doen we nu dus ook! Iedere twee dagen komt een vrachtwagen de melk ophalen.
Na het melken van de melkkoeien melken we de koeien die net gekalfd hebben. Als een koe gekalfd heeft, komt ze in de biestkudde. Oudere koeien blijven hier drie dagen en jonge vaarzen (koeien die voor de eerste keer gekalfd hebben) blijven hier vier dagen. Na die paar dagen wordt de melk getest of hij geleverd kan worden aan de fabriek. De fabriek accepteert namelijk geen biestmelk. Als de melk goedgekeurd is wordt de koe verplaatst naar de kudde met melkkoeien. Na het melken wordt de melkstal grondig gereinigd en kunnen we ontbijten (09:00).
Na het ontbijt gaan we de kalveren ophalen die geboren zijn. Dit doen we met de trekker en kalvertrailer. Een flink werk om iedere dag een kleine 30 kalveren uit de wei te halen. Zeker omdat ze zichzelf soms goed kunnen verstoppen in het lange gras! En 30 kalfjes betekent natuurlijk ook 30 moeders! Deze halen we ook gelijk uit het koppel hoogzwangere koeien en brengen ze naar de biestkudde.
Daarna ga ik de drachtige koeien stro voeren. Dit doe ik met de trekker en voerwagen. 4 grote balen stro gaan er per dag doorheen. De Fillipino zorgt dat de koeien een nieuw stuk wei krijgen door iedere dag het schrikdraad een berekend aantal meters op te schuiven. En de vrouw van de baas zorgt dat alle kalfjes hun melk krijgen. Als we hier klaar mee zijn, is het tijd voor lunch!
Na de lunch doen we wat klusjes en om 14:00 is het tijd om de melkkoeien te halen voor hun tweede melkbeurt. Na het melken en het reinigen is de werkdag bijna voorbij!
’s Avonds (20:00) maken we altijd nog een rondje door de koeien die moeten kalven. We controleren dan welke koeien er aan het kalven zijn en of het allemaal goed gaat. We volgen een rooster voor de nightchecks en komende drie avonden ben ik aan de beurt!

Het rooster, dat laat zien welke dagen we vrij zijn, is ook veranderd. Mijn rooster bestond eerst uit 8 werkdagen - 2 rustdagen - 8 werkdagen – 3 rustdagen. Dit is nu door de drukte veranderd in 11 werkdagen – 3 rustdagen.

Gisteren ben ik ook weer naar de kerk geweest. Het was weer erg leuk en heb weer leuke mensen ontmoet. Ik werd na een leuk praatje met een melkveehouder uitgenodigd om bij hem te komen dineren. Dat vond ik wel een gezellig idee, en gezellig was het! De tafel zat rondom vol met het echtpaar, hun kinderen, opa&oma en een Franse uitwisselingsstudent.
Na het eten was er nog taart omdat de Franse jongen jarig was geweest en hebben we een leuk spel gedaan.
Ik ben mijn weekend wel doorgekomen dus, maar morgen ga ook ik weer lekker aan de bak.

Bedankt voor het lezen van mijn verslagje!

Bekijk de foto’s voor:
- De melkstal
- De kalfjes
- De melkbar voor het voeren van de kalfjes.

En natuurlijk een update over kalfje ‘Suusje’! Ze maakt het goed en groeit hard, zie foto!
(Kalf 33)

Voor de mensen die de geboorte van een kalfje hier op de farm willen zien: kopieer en plak de onderstaande link in de adresbalk van de browser, ik heb er een filmpje van gemaakt!

https://www.youtube.com/watch?v=0WC-fq0jqZ4&feature=youtu.be

  • 12 Augustus 2014 - 15:50

    Pieter Den Hollander:

    Dag Corstiaan,

    Weer een leuk verslag hoor!
    Ik vind het reuze interessant. en uiteraard herkenbare uitleg als geboren boerenzoon!

    Heb je een tijdje niet kunnen volgen omdat wij een paar weken op vakantie zijn geweest.
    (een paar dagen Oostenrijk, plaatsje Velden en 10 dagen Porec Kroatië.

    Hoeveel is de gemiddelde opbrengst van een koe per dag!en wat betaald de fabriek per liter? (of kilo)
    Je maakt lange werkdagen vanaf 5:00 in de morgen tot de laatste controle 20:00 uur. En dat dan 11 dagen! knap hoor!
    Mooi dat je zondags na de kerk wordt uitgenodigd! Zijn dit mensen die oorspronkelijk uit Nederland komen, of zijn er maar weinig Nederlandse boeren te vinden in Nieuw Zeeland.
    Zijn de boeren daar ook ver in de mechanisatie en blijven de koeien het hele jaar buiten.

  • 12 Augustus 2014 - 16:53

    Koen En Tineke Logghe:

    Hoi Corstiaan,
    Weer interessant om alles te lezen! En mooi dat filmpje over die geboorte van dat kalfje! Laten jullie alles aan de natuur over, of helpen jullie soms wel een handje?
    Meer vragen zal ik maar niet stellen anders het je het daar alleen al druk mee (zie ook bovenstaand vragen vuur ;-) ) Groetjes en weer veel werkplezier toegewenst!

  • 13 Augustus 2014 - 03:31

    Corstiaan Den Hollander:

    @ Ome Pieter:

    Bedankt oom! Leuk dat u ook nog interesseert, het boerenleven!
    Ik hoop dat u een leuke vakantie heeft gehad, maar ik denk van wel he? :)

    De koeien hier geven erg weinig, dit kan je niet vergelijken met Nederland. En de melk wordt uitbetaald in milksolids. Dit zijn de kg's vet en eiwit bij elkaar opgeteld. De prijs die uitbetaald wordt is nu ongeveer $6,50 per kg milksolid. Ik zal de volgende keer wel een berekening in het verslag er bij zetten.
    De mensen bij wie ik uitgenodigd was, zijn echte Kiwi's, Nieuw-Zeelanders dus. Ze zijn heel gastvrij en erg vriendelijk. Er zijn ook wel veel Nederlanders die hier hun geluk proberen te zoeken.
    De mechanisatie zit ongeveer wel op hetzelfde peil als met Nederland. Maar er worden maar weinig machines gebruikt op een doordeweekse dag. De enige machines die we vaak gebruiken zijn: Voederdoseerwagen, kalvertrailer en een hele belangrijke graslandmeter. Hiermee wordt de opbrengst per hectare bepaald en weten we hoeveel vierkante meter de koeien iedere dag van de wei krijgen.
    En de koeien staan natuurlijk heel de winter buiten. 's Zomers thuis in de wei en 's winters op de run-off (een andere farm waar we het vee uitscharen) op een koolgewas.

    @Koen&Tineke:

    Leuk hoor dat u mij weer volgt! Ik zag toevallig een koe kalven, en was met mijn camera na het werk wat plaatjes aan het schieten. Meestal kalven ze 's nachts zelf wel, maar we controleren altijd of het kalf in goede positie zit en of het niet te lang duurt.

  • 13 Augustus 2014 - 19:44

    Janneke Van Bezooijen:

    Geweldige schrijver, bedankt weer voor je duidelijke verslag. Op de foto's zien de kalveren er erg goed uit. Waarom had die ene geen oormerk? Het is ook fijn te horen dat je daar gastvrij wordt opgenomen. Vooral als ze ook nog een stukje taart hebben. Komt wel goed met jou. Lieve groetjes Janneke en Arie

  • 14 Augustus 2014 - 03:41

    Corstiaan Den Hollander:

    @Janneke:

    Bedoelt u dat bruintje in het gras? Dat kalfje lag nog in de wei bij de koeien! Ze krijgen pas een nummer als we ze in het hok bij de andere kalveren hebben gedaan.

  • 14 Augustus 2014 - 17:47

    Leen Den Hollander:

    Corstiaan,
    Wat leuk dat ik weer in je adressenbestand sta om van alles wat je op je nieuwe lokatie in Ashburton meemaakt
    deelgenoot te worden.
    Zo wordt jij wel een wereldburger!
    Dat heeft mij ook altijd aangetrokken en nog.
    Zo was ik ook een maand in Australié en op het eiland Tasmaniié.
    Hoewel ik ook uit een boerenfamilie kom, leer ik nog veel van alles wat je op zo'n grootschalig bedrijf meemaakt.
    Heb ook in Nieuw Zeeland nog kennissen wonen.
    Bedankt voor je mail en tot de volgende!
    Leen.

  • 19 September 2014 - 07:29

    Suus:

    Hee corsje,
    Ik zal hier ook eens reageren ipv alleen op de whatsapp.
    Hele leuke verslagen schrijf je. En je maakt mooie foto's!
    Suusje ziet er goed uit!! Ze is zeker heel lief? :P
    Ik zou ze graag een x in het echt komen bekijken..! (Lees: jou weer eens zien)
    Misschien met crowd-funding ;)
    We missen je, liefs,
    Suus

  • 19 September 2014 - 09:57

    Suus:

    Dat filmpje van die geboorte is echt mooi!! En dat wiebelige staan van het kalfje...über schattig <3

  • 23 September 2014 - 11:28

    Corstiaan Den Hollander:

    Hee Suzie,

    Thnx, ik probeer het verslag een beetje interessant voor jullie te houden :)
    Ik hoop dat je ooit ook hier eens op bezoek zal komen, dat komt wel goed denk ik.
    Je naamgenoot is de grootste onder de kalfjes, ze valt meteen op tussen de andere kalfjes ;)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nieuw Zeeland, Ashburton

Corstiaan

Avontuur in Nieuw Zeeland voor twee jaar.

Actief sinds 19 Feb. 2012
Verslag gelezen: 1044
Totaal aantal bezoekers 56849

Voorgaande reizen:

31 Mei 2014 - 31 Mei 2016

(Tweejarig) avontuur Nieuw Zeeland!

10 Maart 2012 - 19 Mei 2012

Stage Amerika

Landen bezocht: