Vierde verslag! - Reisverslag uit Ashburton, Nieuw Zeeland van Corstiaan Hollander - WaarBenJij.nu Vierde verslag! - Reisverslag uit Ashburton, Nieuw Zeeland van Corstiaan Hollander - WaarBenJij.nu

Vierde verslag!

Door: Cors

Blijf op de hoogte en volg Corstiaan

10 Juli 2014 | Nieuw Zeeland, Ashburton

Goedemiddag familie en vrienden,

mijn achtdaagse werkweek zit er weer op. Tijd voor weekend en een goed moment om mijn verslagje te schrijven. Net live de wedstrijd kunnen kijken via de stream die mijn broer opgezet had. Balen dat we niet door zijn naar de finale he? Zucht…..

Mijn vorige weekend begon erg leuk met een schaapscheerwedstrijd in ‘The Shed’, in Ashburton. Ieder jaar wordt er een wedstrijd gehouden onder zeer ervaren schaapscheerders. Het gaat erom wie het snelste een schaap kan scheren en naast de snelheid moet het schaap ook netjes geschoren zijn. De schaapscheerders vielen in de klasse dat ze 200 schapen per dag kunnen scheren. Erg indrukwekkend hoe ze die schapen en het scheerapparaat onder controle hebben. De snelste tijd die avond was 25 seconden!

Zaterdag ben ik in de auto gestapt en ben een lekker stuk gaan rijden. Ik wilde de bergen eens van dichtbij bekijken en heb een route langs de bergen gevolgd, erg mooi. ’s Avonds ging ik met de groep Nederlandse jongens uit eten in Darfield. Een van de jongens woont daar namelijk en na het eten zijn we bij hem nog een biertje gaan drinken.

Zondagochtend moest ik weer vroeg uit de veren, het was erg fris deze ochtend. Dat zijn alle ochtenden eigenlijk wel, maar als de zon tevoorschijn komt, warmt het bijzonder snel op. Ik was uitgenodigd om kleiduiven te gaan schieten samen met Daan op zijn ‘fundag’. Deze Nederlandse jongen is pas aangekomen in NZ en iedere kandidaat heeft een dag waarop ze leuke dingen gaan doen voordat ze naar de farm gaan. Ik had al wat ervaring met kleiduiven schieten uit Amerika en het was weer erg leuk! Na het schieten zijn we gaan lunchen in Methven, het plaatsje waar ik tijdens de oriëntatieweek in een hotel verbleef.

Maandag moest ik gewoon weer aan de slag, maar dinsdag had ik mijn eerste cursus alweer. De cursus was ter voorbereiding op het afkalfseizoen. Het was niet heel diepgaand, maar toch interessant omdat het systeem van koeien houden in Nieuw-Zeeland nog nieuw voor mij is. De lunch bestond uit een lekkere barbecue, die gesponsord was door een bedrijf dat boerderijbenodigdheden levert.
Toen we woensdag weer naar de run-off reden om de koeien te voeren zagen we dat het erg veel gesneeuwd had op de bergen. Wat een mooi gezicht! Net alsof je in een ander gebied bent beland!
En toen mocht ik donderdag weer naar een cursus! Dit keer ging het over weide management en hygiëne in de melkstal. Misschien is het heel normaal hier om te barbecueën tijdens cursussen, want ook hier kregen we een barbecue als lunch!

Op zaterdag 5 juli waaide het erg hard, en hoorde ik op de achtergrond een enorm gebulder. Het bleek de oceaan te zijn, wat een geluid! Grote golven klapten op het grindstrand en creëerden een kolkende watermassa aan de kust, om bang van te worden. Ik begrijp nu ook heel goed waarom de klif steeds wat verder afkalft.

Verder hebben we de groep van 300 vaarzen, die op de farm staan, naar een andere wei gebracht. Het blijft erg gaaf om 300 koeien in galop achter je aan te zien komen, een geluksmomentje.

Tot zover mijn vierde verslag uit Nieuw-Zeeland. Wat langer dan normaal, maar ik hoop dat jullie het interessant vonden.

Ps. Het kalfje ‘Suusje’ doet het erg goed! Ze dartelt iedere ochtend vrolijk mee naar de melkstal waar haar moeder nu 1 keer per dag gemolken wordt!

  • 10 Juli 2014 - 13:45

    Janneke Van Bezooijen:

    Hoi Corstiaan bedankt voor je leuke beschrijving van je werk en vrije tijd. N.Z. is een mooi land, aldus m'n zwager. Dus zorg ook dat je veel te zien krijgt. Leuk dat suusje het goed doet. Lieve groeten van een warme, broeierige noordschans.

  • 10 Juli 2014 - 23:23

    Corrien:

    Hé Cors,
    Dat is weer een boeiend verslag! Ik heb het hier voorgelezen aan oom Johan. Ook hij vind het erg leuk om te horen wat jou zo allemaal bezighoudt en wat voor kennis je daar allemaal opdoet.
    Hoe ver woonde jij ook alweer bij de klif vandaan? Staat je huisje nog niet in de gevarenzone??
    Ben je trouwens zo bezig dat er 8 dagen in een week zitten? Een echte rustdag missen we nog wel in je verhaal..
    Gaaf dat je leuke contacten hebt met andere Nederlandse jongens. Onderneem je ook activiteiten met N-Zeelandse jongelui?
    Prachtige foto's van je omgeving! Puur genieten zeker!?
    Groetjes van ons allen uit Benschop

  • 11 Juli 2014 - 05:10

    Mario En Marjolein, Luc & Roy:

    Hoi Corstiaan,

    Geweldig om telezen...wat een ervaring weer.
    We blijven je volgen, erg interesting om telezen hoe het er daar allemaal an toe gaat.

    De fam. VanderHulst

  • 11 Juli 2014 - 08:31

    Corstiaan Den Hollander:

    @ Janneke van Bezooijen:
    Leuk om altijd een berichtje van de Noordschans te krijgen! Ik ga er zeker een paar keer op uit trekken! maar eerst de omgeving dichterbij huis maar eens verkennen.

    @Tante Corrien:
    Bedankt dat u het weer een boeiend verslag vond en dat u oom Johan ook op de hoogte houdt ;)!
    Ik woon een paar honderd meter van de klif af, dus ik zit voorlopig nog wel veilig. Het rooster bestaat nu uit 8 dagen werken, 2 dagen vrij, 8 dagen werken, 3 dagen vrij.

    @ Fam van der Hulst:
    Wat hartstikke leuk dat jullie mij ook weer volgen. Ik denk erg vaak terug aan de geweldige tijd op jullie farm. Ook vergelijk ik jullie manier van boeren weer met die hier in NZ, erg interessant.

  • 11 Juli 2014 - 12:14

    Pieter Den Hollander:

    Dag Corstiaan,
    Mooi verslag, ik gaat steeds meer het New Zeeland gevoel krijgen.
    Hier is het dan maar saai! IK schrik net wakker achter mijn bureau omdat de klok van de Klundertse Hervormde kerk 12 uur slaat. Kan ik weer niet in slaap komen.
    Wat is het tijdverschil?
    De oceaan horen bulderen lijkt mij indrukwekkend. Ik hoor het wel eens in Zeeland, maar dat is wat geruis op de achtergrond.
    Prachtig die sneeuw op de toppen! In Oostenrijk heb je het ook wel eens in de zomer boven de 2500 meter. Welk jaargetijde is het bij jullie?
    Lopen de koeien bij jullie ook met bellen haha, zal dan wel een herrie zijn met zo'n aantal!
    Schitterde foto's blijf die maar doormailen!
    Het gaat je goed!!!

  • 13 Juli 2014 - 19:54

    Kees En Adriana:

    Hoi Costiaan,

    Leuk om zo iedere keer weer wat van je te horen! We hopen dat je je draai al een beetje hebt gevonden daar...
    Groetjes van Kees en Adriana.

  • 14 Juli 2014 - 22:39

    Maaike En Justus :

    Hoi Corstiaan,
    Een schaap in 25 sec.scheren is supersnel! En 300 koeien zien galopperen is ook iets wat je hier nooit ziet.
    Mooie foto's. Het lijkt mij een mooi land. Wat is trouwens je adres.

  • 18 Juli 2014 - 03:24

    Corstiaan Den Hollander:

    @ Maaike & Justus:
    Ja een bijzonder mooi land.
    Mijn adres is:

    2028 Seafield Road
    Ashburton 7777
    New Zealand

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nieuw Zeeland, Ashburton

Corstiaan

Avontuur in Nieuw Zeeland voor twee jaar.

Actief sinds 19 Feb. 2012
Verslag gelezen: 471
Totaal aantal bezoekers 56852

Voorgaande reizen:

31 Mei 2014 - 31 Mei 2016

(Tweejarig) avontuur Nieuw Zeeland!

10 Maart 2012 - 19 Mei 2012

Stage Amerika

Landen bezocht: